تجربة الأخ المصرى المتزوج من كندية مصرية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة , تحية طيبة للجميع , اليوم نشاركم فى موضوع خاص ب " تجربة الأخ و الصديق المصرى المتزوج من كندية مصرية " ,,

نعرض من خلال هذا الموضوع تجربتة حتى يستفيد منها الجميع باذن الله تعالى , و نضع بين أيديكم موضوع متكامل و تجربة رائعة و نجيب على استفسارات خاصة بة و نضعها فى هذا الموضوع , تابعونا 

ملحوظة : نقوم بحذف أى بيانات خاصة باى شخص حفاظا على سرية المعلومات و خصوصية الزوار و قراء مدونة " عرب كندا " ..

اليكم مشاركة الأخ المصرى المتزوج من كندية مصرية :


الاخوان الاعزاء ،،
اولا احب اوضح شكري و تقديري للموضوع ده و المساعدة الطيبة بين الاعضاء ، بجد حاجة تفرح و ربنا يكرم كل واحد ساعد حد بمعلومة هو يعرفها ،،
اخواني الله يكرمكم جايلكم بعد ما دوخت في كل مكان عشان الاقي رد على كام سؤال ، يارب يجعلكم سبب لاستكمال زواجي نظرا لان الزواج واقف على استكمال الاوراق والانتقال لكندا،
اسمحولي ادخل في الموضوع يا اهل الخبرة وبالله عليكم ما تبخلوا علينا بردكم :
اولا انا تزوجت من مصرية كندية و هي الان في كندا و يجب عليا ان استكمل الطلب و ثم الحصول علي تأشيرة الدخول حتى نقيم عرسنا و نعيش معا لفترة ثم نعود لمصر معا بإذن الله ، وبعدين حاولت اكمل الاوراق بنفسي و ربنا كرمني بس وقفت معايا كام حاجة كده الله يكرمكم ساعدوني في تخطيها لاني بجد على اخري خلاص و قربت ايأس من الموضوع لان حتى المحامين سمعتهم زي الزفت عشان كده معلش هنتعبكم في مساعدتكم في النقط و الاستفسارات التالية:

1- تم عقد القران بتوكيل رسمي قد ارسلته لعمها في مصر و تم عقد القران بينما هي كانت في كندا ، فهل في مشكلة في حكاية التوكيل الرسمي الموثق ده ؟ و كمان هل يوجد خطوة ما يجب ان اعملها اسمها (( تسجيل الزواج )) في كندا عند زوجتي ؟ لانها سمعت ان الموضوع مش بس انه يتوثق من الخارجية ويترجم في كندا ، ده كمان لازم تسجل الزواج في كندا !! هل ده صحيح ؟
2- كيفية عمل التسجيل ده اذا كان الموضوع صحيح ؟ وهل صحيح انه كان يجب استخراج شهادة معينة لها من كندا تخص الزواج قبل عقد قراننا ؟؟
3- هي مالكة لمطعم و طالبة ( يعني علي الورق هي تملك مطعم و لكن الحقيقي انها طالبة ووالدها هو المتولي كل شئ تخص الشغل ))فهل يوجد مشكلة في كونها طالبة و تريد احضار زوجها لكندا ؟ وطبعا زي ما انتوا عارفين طالبين منا الـOPTOIN C و الورقة دي جبتها بس الدخل فيها 800 دولار فقط في حين ان الدخل في كشف حساب البنك بتاع المطعم حاجة تانية طبعا ، فيا ترى استخدم انه دخل اللي في الاوبشن سي ولا اللي في كشف حساب البنك؟
جزاكم الله خير و شكرا مقدما لمساعدتكم" 

والله العظيم انا من قلبي بشكرك حتى دون الوصول لاي نتيجة ، بشكرك مسبقا على روح التعاون الرائعة دي...
اخي الكريم قبل ان ابدأ بالرد على ما طلبته من توضيحات ، حضرتك كتبت من ضمن الرد انكم سوف تقومون بكتابة موضوع كامل عن الهجرة للزوج/الزوجة، اسمحلي اقترح اني اكتب التجربة اللي انا مريت بها خطوة بخطوة لاني تقريبا انهيت كل الخطوات عدا النقاط التي استفسرت عنها من حضراتكم و بإذن الله بمساعدتكم الكريمة عندما تحل هذه النقاط سيكون التجربة تماما من الالف للياء بمثابة دليل لاي شخص في نفس الموقف بدلا من التخبط في الحصول على الملعومات كما حصل معي، فإذا سمحتم بذلك سأكون سعيد لرد جزء من كرمكم معي..
بالنسبة للاستفسار، اخي الكريم
انا من مصر و السفارة الكندية في القاهرة متعنتين الي اقصى الحدود في ردهم على الهاتف و قد قمت مرارا و تكرارا بالاتصال بهم حيث اني في الاسكندرية ونظرا لظروف عملي في بنك فصعب علي الانتقال للقاهرة لمقابلاتهم بالرغم من علمي المسبق انهم لن يستقبلوني الا انني قمت بالاتصال الا انهم يخبروني بان اتصل بالمركز الرئيسي لهذا النوع من الهجرة في ميسسوجافي كندا.
بالنسبة للزواج او (عقد القران)اخي الكريم انا بالفعل مسلم و عقد القران هو كتب الكتاب ، هي زوجتي رسميا و شرعيا من ابريل 2011 و كما قد يكون معلوم طرفكم ، كتب الكتاب في مصر بين اي عروسين مسلمين يتم عن طريق احدي الطريقتين : 1) اذا كان عقد القران بين اثنين بموجب جنسيتهما المصرية يتم كتب الكتاب على يد مأذون عادي جدا .
2) اذا كان كتب الكتاب بين طرفين احدهما مصري والاخر استخدم جنسية اجنبية غير الجنسية المصرية يتم عقد القران في الشهر العقاري الموجود في كل محافظة و هو عقد قران شرعي و رسمي مثله مثل كتب الكتاب على يد مأذون الا انه يتميز عنه بأنه قابل للتوثيق وهذا النوع من الزواج هو الذي يتم استخدامه اذا كان سيحتاج العروسان لاستخدام وثيقة الزواج خارج مصر.. وهذا هو ما حدث معي ..لذلك هي الان و منذ ابريل 2011 زوجتي على كتاب الله وسنة رسوله و رسميا و قد تم توثيق و تصديق العقد بوزارة الخارجية المصرية...
لكن السؤال هل من متطلبات التقديم ان نكون قد سجلنازواجنا في كندا قبل ارسال الملف ؟
اخي الكريم اود ان اعلمك بما قد قمت به بالظبط :
في منتصف 2010 حضرت هي الي مصر مع الاسرة و قمنا بعمل الخطوبة و حفل الخطوبة و قامت بقضاء اجازة عدة اشهر ثم عادت مع اسرتها الي كندا.
في ابريل 2011 و اثناء وجودها في كندا اردنا ان نكتب كتابنا كما اوضحت لحضراتكم اعلاه و نظرا لعدم وجودها في مصر فكان لابد من وجود وكيل عنها و لذلك قامت بعمل توكيل رسمي بأسم عمها ليمثلها و يوقع بدلا منها على عقد الزواج و قد تم بالفعل .
بعد ذلك قمت بتحضير الورق المطلوب مني مثل توثيق عقد القران في الشهر العقاري و صورة من جواز سفري و الصيحفة الجنائية (police certificate)و بعض صور حفلة الخطوبة و بعض صور الرحلات و النزهات اثناء وجودها في مصر و كذلك بعض او الكثير من فواتير المحمول الخاص بي توضح الاتصال بها باستمرار و ايضاكشف العائلة الخاص بي.
و قمنا باستيفاء المستندات الواجب استيفاءها و توقيعها من طرفي و قمت بإرسال هذا كله لها في كندا.
استلمت هي كل هذا و قامت باستيفاء و استكمال بعض النماذج المتبقية من الموقع الرسمي للهجرة فيما يخصنا و ذهبت الي مكتب يسمي arab community center و تابعنا مع هذا المكتب لفترة و ايضا قمنا بالترجمة و طبعا مدفوعة الاجر عن طريق هذا المكتب ولكن بعد اكثر من مرة اعطانا هذا المكتب معلومات خاطئة عكس المكتوب على الموقع الرسمي للهجرة و كل مرة كنت اؤكد لزوجتي ان المعلومة خاطئة وان المصدر الاساسي للمعلومات هو الموقع الرسمي للهجرة الي ان فاض الكيل و طلبت منها الذهاب الي اي محامي اخر و بالفعل زارت محامي اخر وطبعا أكد صحة المعلومات الموجودة بالموقع الرسمي و من بعدها لم نذهب الي هناك و اصبح معنا جميع المستندات مترجمة ترجمة معتمدة عن طريق Notary public و كذلك النماذج الواجب ملأها من الموقع الرسمي للهجرة ((عدا financial evaluation form والتي سألتكم عنها في الاستفسار الاول)) و ايضا صور لحفلة الخطوبة و صور من رحلات مختلفة قمنا بها اثناء تواجدها في مصر ((حفلات خطوبة و ليست زفاف لا اعلم ان كانت ستشكل فارق كبير))..
ارجو ان اكون وفرت لكم المعلومات التي تستطيعون بها تقديم مساعدتكم الكريمة لنا ....
و اكرر شكري مقدما على الاستجابة السريعة التي لاقيناها من حضراتكم ...
و كل عام وانت بخير...
اخوكم محمد من مصر "






اخ الكريم ،،، وافر التحية والاحترام ،، انا محمد من مصر المتزوج كندية ،،،
اخي الكريم اشكر تعاونك وصبرك معي الي الان ،، اخي اسمحلي ان اوضح لك اني لم اقم الي الان بإرسال ملفي للحكومة الكندية للهجرة وذلك بسبب عدم استكمال النقاط التي كنت قد ناقشتها مع حضرتك في اول مشاركة لي في هذه الصفحة ،،، واذا كنت تذكرها فنقاطي كانت :

1- تم عقد القران بتوكيل رسمي قد ارسلته لعمها في مصر و تم عقد القران بينما هي كانت في كندا ، فهل في مشكلة في حكاية التوكيل الرسمي الموثق ده ؟ و كمان هل يوجد خطوة ما يجب ان اعملها اسمها (( تسجيل الزواج )) في كندا عند زوجتي ؟ لانها سمعت ان الموضوع مش بس انه يتوثق من الخارجية ويترجم في كندا ، ده كمان لازم تسجل الزواج في كندا !! هل ده صحيح ؟
2- كيفية عمل التسجيل ده اذا كان الموضوع صحيح ؟ وهل صحيح انه كان يجب استخراج شهادة معينة لها من كندا تخص الزواج قبل عقد قراننا ؟؟
3- هل حفل الزفاف ( بالفستان الابيض D:) ,وصور حفل الزفاف لازمه ام انه يمكن الاكتفاء بصور حفل الخطوبة و الخروج والرحلات معاً؟؟
4- هي مالكة لمطعم و طالبة ( يعني علي الورق هي تملك مطعم و لكن الحقيقي انها طالبة ووالدها هو المتولي كل شئ تخص الشغل ))فهل يوجد مشكلة في كونها طالبة و تريد احضار زوجها لكندا ؟ وطبعا زي ما انتوا عارفين طالبين منا الـOPTOIN C و الورقة دي جبتها بس الدخل فيها 800 دولار فقط في حين ان الدخل في كشف حساب البنك بتاع المطعم حاجة تانية طبعا ، فيا ترى استخدم انه دخل اللي في الاوبشن سي ولا اللي في كشف حساب البنك؟

اخي الكريم استحلفك بالله الرد علي هذه النقاط في اقرب فرصة لان ملفي متوقف على استيفاء هذه النقاط و من ثم ارساله لمركز الهجرة...

الرد من " عرب كندا " 


شكرا جزيلا لمشاركت حضرتك معانا على مدونة " عرب كندا " 
أولا نحن سعداء جدا بهذة التجربة العظيمة و انشاء الله تجربة ناجحة باذن الله و موفقعة , لا تثقوا فى اى محامى أو ممثل للهجرة , بالفعل هؤلاء يساعدوكم للهجرة و السفر الى كندا لكن هدفهم الوحيد هو الحصول على أكبر نسبة من المال و الأرباح و المماطلة فى وقت الهجرة لكى يحصلو على المزيد من الأموال , لذلك نحن من خلال " عرب كندا Arab Canada " , أنشأنا هذة المدونة لمساعدكم مجانا و يستفيد كل العرب من التجارب و الحصول على اهم المعلومات من خلال البحث على الانترنت , وتوفير تلك الأموال للهجرة , فأنتم بحاجة لتلك الأموال .


نريد أن نأكد أيضا أن موقع الهجرة و المواطنة الرسمى و الخاص بالحكومة الكندية على هذا الرباط CIC


http://www.cic.gc.ca

, و أى موقع أخر يعتبر مخالف و غير رسمى .


اليكم الرد :
بالنسبة لهذة التجربة تسمى ب" Family Class sponsorship " اى لم شمل العائلة لكل متزوج من كندية . كل ما عليك هو التقدم بأن لك زوجة كندية تزوجتها و تريد أن تنتقل الى كندا بحكم انك متزوج بالفعل من كندية ولديك الأوراق الفعلية التى تثبت ذلك .


و اليكم الأوراق و خطوات التقديم الى الهجرة بناءا على هذة التجربة , ليس شرط ترتيب الخطوات لذلك سوف نتحدث عن كل شئ بدون ترتيب , عليك أولا بعمل ملف " دوسية " لكى تضع فى كل الأوراق التى تجهزها و سوف تقدمها للسفارة أو ترسلها فى هذا الملف سوف تضع الأتى :



  • من الأوراق المهمة جدا و هى ما تعرف ب" The Sponsor’s Guidefor Family Class explains medical, criminal and background " أى الفيش و التشبية و يستخرج من أقرب قسم شرطة و يعرف أيضا بالصحيفة الجنائية و الأفضل ان يكون هذا الفيش بالكمبيوتر , هدفة أن الحكومة الكندية تريد أن تتاكد بأن المتقدم للهجرة الى كندا " لا توجد علية أحكام عسكرية أو مرتكب جرائم و العياذ بالله " 
  • فى حالتك أو فى تجربتك أن تسمى بالنسبة للحكومة الكندية ب " conjugal partner " أى شريك الزوجية , يجب عليك أن تثبت لهم ما هى ممتلكات و حجم الأموال التى لديك و أيضا بالنسبة لها عليها أيضا ان تثبت ذلك لأن ذلك مهم جدا و كلها طبعا اجراءات لا أقصد من هذا ان تثبت أن غنى او اى شئ اخر لكنها اجراءات فقط لا غير .
  • و أيضا هناك ما يعرف ب" financial support " اى الدعم المالى كما ذكرنا سابقا عليك أن تثبت اذا كان لديك أموال فى البنك أو لا و أيضا شريكتك فى كندا عليها أن تثبت ذلك و ذلك يعتبر من الاجراءات المهمة , لكن طالما أنكم لم تنجبوا أطفال أو ليس لديكم أطفال اذا هم لا يشددون على الاجراءات المالية , فالاجراءات المالية مهمة جدا جدا للمتزوجين و لديهم أطفال لأنهم يريدون معرفة هل هذة العائلة قادرة على أن تعول نفسها أم أنها سوف تلجأ على المساعدات الحكومية , بالفعل المساعدات و المنح الحكومية الكندية متوفرة فقط فى تعليم اللغة الانجليزية او برامج تدريبية للتأقل فى الحياة الكندية لكنهم فى الغالب لا يقدمون مساعدات أو منح مالية .
  • اذا كنت سوف تنتقل " تهاجر الى مقاطعة كيبيك " فهى لها أجراءات أخرى , If you live in Quebec, you must also meet Quebec’s immigration sponsorship requirements, after Citizenship and Immigration Canada approves you as a sponsor. For more information, see the Related Links section at the bottom of this page.
  • بالنسبة لعقد الزواج فهناك أمران اذا كنت متزوج فى كندا عليك أن تثتب أوراق عقد الزواج التى تمتف فى مقاطعة معينة , اما اذا تزوجت من هذة الكندية خارج كندية عليك تقديم الأوراق التى تثبت زواجكما بموجب القانون الكندى " عليك بالتوجة الى السفارة الكندية للحصول على المزيد من المعلومات حول هذا الموضوع " مهم جدا التوجة الى السفارة لن هناك اجراءات لا تتم الا فى السفارة الكندية .
  • عليك بقراءة هذة الفقرة فهى مهمة جدا , The application process involves two parts:
    1. If you are a citizen or permanent resident of Canada, you must apply to sponsor them.
    2. Your spouse, common-law or conjugal partner, or dependent children must also apply for permanent residence.
    If you sponsor your spouse or partner, and your dependent children as a group, all of their applications for permanent residence must be filled out at the same time to be mailed together.
    The applications for both sponsorship and permanent residence should be filled out and sent at the same time. There are two steps to process the application forms:
    1. The sponsorship application is processed by the Case Processing Centre (CPC) in Mississauga, Ontario (for family members living outside Canada), or the CPC in Vegreville, Alberta (for family members living inside Canada).
    2. If you are approved as a sponsor, the permanent residence application is sent to the appropriate Canadian visa office.
    If you live in Quebec, you must also meet Quebec immigration sponsorship requirements. 
  • للمزيد من المعلومات حول كيفية التقديم , يرجى قراءة هذة الصفحة جيدا 
  • http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/sponsor/spouse-apply-how.asp
تابعنا , سيتم تحديث الصفحة كل 24 ساعة ,,, تابعونا و نتمنى لكم التوفيق و النجاح باذن الله تعالى 


إرسال تعليق

74 تعليقات

  1. أنا شايف ان الأخ محمد يروح أحسن السفارة الكندية فى القاهرة , الاتصال بيهم مش هينفع خااالص لازم تروح و ان شاء الله هتعرف كل المعلومات

    ردحذف
  2. على فكرة كدة أنت كل أوراقك جاهزة روووح قدم و ان شاء الله خييير متقلق لو فى اوراق ناقصة همة أكيد هيقولولك عليها او هيبعتولك ... انا عامة هاجرت عن طريق " كيبيك " و كان فى بعض المعلومات الناقصة و قالولى أنهم محتاجين بعض المعلومات , الفكرة كلها أن الموضوع أخد وقت مش أكثر ,,, قدم انت كدة عملت كل الاجراءات

    بالتوفيق

    ردحذف
  3. السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة , انا يا جماعة سعيد جدا بالمدونة دة فعلا مدونة ممتازة جدا , و سعيد جدا بقراءة هذة التجربة و ان شاء الله تجربة ناجحة , بس نصيحة و الله محدش يتعامل مع اى محامى فعلا كلهم نصابييين و بياخدوا وقت و فلوس على الفاضى , أنا شايف أن الواحد يقدر يخلص كل الأوراق كلها من خلال الانترنت ...

    ردحذف
  4. السلام عليكم ، انا محمد من مصر صاحب التجربة المذكورة اعلاه.
    السلام عليكم ،،، ازيكم يا شباب ،
    اولا بشكر الادمن على المجهودو التعب اللي ربنا يجازيه خير عني وعن اي حد ممكن يستفيد من الموضوع...
    اخواني الاعزاء كل اللي مكتوب ده هو فعلا تجربتي و انا مستعد اوضح اي حاجة لاي حد في نقطة غابت عنه و بالنسبة لموضوع الدعم المالي انا فعلا لسه واصل لانها مش مهمة ، وعلى فكرة في حالة ان الزوجة او الزوج بيحاول يجيب زوجته او زوجها و مفيش اولاد ما بينهم مش بيملوا استمارة الfinancial evaluationو لكن بيملوا استمارة sponsorship evaluation و هي تعتبر اسهل ، اهم حاجة عدم حصول الطرف الكندي علي اي معونات من الحكومة لان مش معقولة واحد الحكومة بتصرف عليه هناك هيجيبلهم واحد او واحدة معاه عشان الحكومة تصرف عليهم هما الاتنين :D
    بس يا اخواني انتوا دلوقتي كتبتوا نقطة رعبتوني بيها وهي ان عقد الزواج لازم يعدي علي السفارة الكندية الاول !!!!!!!!!!!!!!!
    طيب انا عملت عقد الزواج في الشهر العقاري - اللي هي تعتبر وزارة العدل بالنسبالنا في محافظتي - و بعدها صدقته من وزارة الخارجية لكني لم اذهب للسفارة وذلك لاني لم اترجمه هنا، يعني ببساطة على حد معلوماتي هناك سكتين ممكن تمشي فيهم للترجمة وهما :
    1- انك تترجم مستنداتك في مصر و مثلا كل حاجة في مكانها و ليكن مثلا عقد الزواج بيترجم في مكتب تبع وزارة العدل برضه و بعدها بتصدقه من الخارجية و بما انك ترجمته في مصر من مكان رسمي يجب عن تحصل على ختم السفارة الكندية من البلد اللي انت ترجمت فيها عشان يدل على ان المكان ده ترجمته معتمدة من طرفهم.

    و السكة الثانية : انك تصدق الورق من وزارة الخارجية في مصر و تبعته علطول على كندا على ان يتم ترجمته عن طريق اي مكتب بس لازم يكون notary public ولازم يا اخوانا يكون نوتاري بابلك و انا لما عملت كده وديت الملف كله للجالية العربية هناك يعملوا عليه check سريع كده و بعده محامي كما قد ذكرت من خلال كتاباتي الاولي في المشاركة و الاثنين لم يبدوا ان هناك ختم السفارة ناقص وذلك لان الترجمة تمت في كندا عن طريق نوتاري بابلك ولذلك مش محتاج ان السفارة الكندية في مصر تعتمد الترجمة .

    اذا كان اي حد من الاخوة عنده معلومة اكيدة تؤكد عكس او عدم صحة ما ذكرت ارجو التوضيح اما اذا لم يكن لديه فكرة عن السكة الثانية دي يبقى انا كده فتحت سكة تانية ممكن توفر على الناس عناء السفر للقاهرةللترجمة في وزارة العدل ، وعلى فكرة الموضوع كده اوفر في الفلوس لان هنا انت بتدفع لاستخراج الورقة ثم للترجمة في الوزارة ثم للتصديق ثم مبلغ وقدره عن كل مستند يتم ختمه عن طريق السفارة الكندية.
    لكن هناك كل الاوراق ستكلفك ما يقرب من 150 دولار فقط في حين انك هتدفع مبلغ اكبر من كده عشان تختم كل اوراقك من السفارة الكندية على حد معلوماتي عن اسعارهم اللي عرفتها منهم في التليفون.
    و بالمناسبة في الاخ سالم سعيد ، وهو مشكور بيقول ان انا اروح السفارة الكندية في القاهرة، احب اقولك انهم للاسف يكادوا ان يكونوا بيتعاملوا مع الناس بالعافية و كأنهم مرغمين للتعامل مش انهم بيقدموا خدمة منوط بهم تقديمها و توضيحها على اكمل وجه ، تخيل انهم لا يستقبلوا تليفونات ولا يستقبلوا ايضا زيارات فيما يخص الفيزا سكشن ، كل الي عندهم انك تبعت ايميل او تبعت فاكس ، وكنت قد جربت معهم سابقا ولكن لم يتم الرد من طرفهم للاسف لذلك انا برضه بوفر وقت الاخ الي ممكن يقرا الموضوع و اقوله اذا كنت من خارج القاهرة فوفر على نفسك عناء المشوار للقاهرة لانهم سوف يقولون لك بكل بساطة ان تلجأ للموقع الرسمي للهجرة عليه كل حاجة حتى وانت كنت بتسأل على حاجة محتاجة رد شفهي مش هينفع فيه الموقع...

    ارجو ان اكون قد افدت السادة القراء بأي شئ و انا مستعد لاي استسفار لاني يادوب لسه باعت ورقي اليوم لكندا عشان يتم ترجمة الفيش و التشبيه للمرة الثانية حيث ان الفيش الاول قد انتهى مدته وانا بسأل و استفسر عن بعض النقاط.

    و ارجو ايضا من الاخوة ا لرد على النقطة التي وضحتها بتاعة ختم عقد الزواج من السفارة او الاكتفاء بالنوتاري بابلك ...
    كل عام وانتم بخير
    اخوكم محمد من مصر و المتزوج من كندية...

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن التواصل معاك اخ محمد ... mekawy.hesham@gmail.com

      حذف
  5. تجربة رائعة و الله يا محمد بنتمنالك التوفيق باذن الله أنت و وزوجتك و تحققوا النجاح باذن الله فى كندا , انا اسمى ناريمان و ان شاء الله ناوية اهاجر أنا وزوجى , لكن زوجى سوف يسافر الى كندا أولا بعد ذلك يصطحبنا معة ان شاء الله ,

    فعلا يا جماعة كندا بلد جميلة جدا و الحياة فيها ممتازة يكفى اننا نعلم أولادنا تعليم كندى أوروبى

    على العموم أنا ان شاء الله هتابع الموضوع دة

    بالتوفيق لنا جميعا

    ردحذف
  6. جزااك الله كل خيير يا محمد على الموضوع دة و الله تجربة رائعة ,

    ردحذف
  7. عزيز محمد معاك حسام تأكد مليون الميه من انه وزارة الخارجيه بكندا تعمل نفس عمل السفاره اتمنى سرعة التقديم وبعد قبول الطلب داخل كندا اطمن اوى لانهم فى مصر فى حالة طلب اى مستند هيراسلوك بالبريد او يتصلوا بيك ففى بعض الحالات يكون جميع المطلوب موجود بس بيحتاجو بعض التأكيدات او عمل الفحص الطبى مره ثانيه

    وفى حالة القبول داخل كندا ده معناه الملف كامل ومظبوط

    وارجو من الشباب الى عنده اى معلومه مؤكده يقولها حتى لو عكس كلامى
    المطلوب المصلحه العامه لمحمد وللجميع

    شكرا ادمن الصفحه وبالتوفيق يا محمد

    ردحذف
  8. على فكرة الايميل دة تقدر تراسلنى أو تضفنى علية زى ما تحب

    ^^____^^

    ردحذف
  9. ياريت يا جماعة تعملوا ترجمة لموقع CIC و تقوللنا كل المعلومات الى علية على موقعكم , ياريييييييت

    ردحذف
  10. السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ,,
    احنا سعداء جدا جدا يا جماعة بالمشاركة الجميلة من مختلف الزوار ف كل مكان , و احنا فعلا أنشأنا " عرب كندا " علشان نعمل دليل مجانى لكل عربى كندى سواء فى كندا أو خارج كندا و ان شاء الله هنطور الدليل

    http://arabcanada.blogspot.com

    عاوزين رأيكم فى حاجة أحنا جمعنا أكثر من 88 مكتب و ممثل للهجرة فى مصر , تحبوا أننا نوثقهم و ننثقهم و نضع كل التفاصيل الخاص بيهم على المدونة أم لا

    تابعنا و ان شاء الله هنجبلكم المزيد و المزيد فى كل ما يتعلق بكندا ( هجرة , دراسة , سياحة , سفر .....)

    http://arabcanada.blogspot.com


    تابعونا

    بالنجاح و التوفيق

    ردحذف
  11. شكرا جزيلا للأخ : محمد صاحب " هذا الموضوع " و ان شاء الله ربنا يكرمك أحنا من جانبنا هنجبلك كل المعلومات المهمة و الاجراءات و متقلقش الموضوع بسييييييط جدا جدا بالنسبة ليك

    و شكرا لكل من ساهم معنا بتعليق , احنا ان شاء الله هنحدث الصفحة دة باستمرار و نضيف أى معلومات مهمة علشان تبقى الاستفادة كلية

    بالتوفيق ان شاء الله

    ردحذف
  12. زى ما تحبوا الأفضل فعلا يكون فى موضوع شامل عن كل مكاتب الهجرة فى مصر علشان نبقى نستعين بيهم , بس ياريت فعلا تهتموا أنكم تتابعو موقع CIC , لأن أنا شايف أن موضوع الهجرة سهل بس محتاج متابعة باستمرار و طولة بال

    بالتوفيق يا جماعة

    خالد من مصر

    ردحذف
  13. المصرى المهاجر باذن الله28 أغسطس 2011 في 12:17 م

    بجد يا محمد شكرا جزيلا على المعلومات القيمة الى انت كتبتها , و شكرا لكاتب هذا الموضوع , الموضوع أكثر من رائع و ان شاء الله تجربة ناجحة و موفقة باذن الله

    أتمنى لكم جميعا كل الخيييييييييير و التوفيق

    ردحذف
  14. ان شاء الله زواج موفق

    ردحذف
  15. يا اخوانا كل عام وانتم بخير ....
    انا محمد صاحب التجربة ـــ
    انا بس حبيت اوضح واشرككم معي اذا كان هناك حد ممكن يستفيد من التجربة ، انا اتصلت يوم الخميس بالقسم القنصلي الخاص بالزواج وما شابه بالسفارة الكندية و هما ردوا ولما وضحتلهم موضوع الاعتماد و الترجمة عن طريق نوتاري بابلك في كندا قالوا تمام ما فيه مشكلة كل ما في الموضوع ان لو الايام اضطرتك تستخدم عقد زواجك من الكندية في مصر في اي جهة كندية خارج كندا يعني يجب ان يتم الختم من السفارة للبلد اللي انت فيها بعد الختم السابق الحصول عليه عن طريق النوتاري بابلك ....
    يعني مافي مشكلة ان شاء الله
    دعواتكم يا شباب الله يكرمكم ربنا يقصر مدة الورق و يقرب البعيد :D ;)

    ردحذف
  16. فييييينك يا أخ محمد , و الله احنا بنتمنالك كل التوفيق باذن الله لك و لزوجتك , وان شاء الله ربنا هيكرمك و شكرا على التفاصيل

    أخوك : مصطفى فكرى

    ردحذف
  17. الاخ ادمن،، كل عام وانتم بخير ،،، انا محمد صاحب التجربة ،،،
    انا كنت عايز اتواصل معاك للضرورة في حاجة لا تخص موضوعي الشخصي بشكل مباشر....انما هي تتعلق بالفكرة عامة !!
    لكن لن يصلح التواصل عبر المدونة ، ممكن نتواصل ازاي ؟؟

    ردحذف
  18. الأخوة الأعزاء , تحية طيبة و كل عام و أنتم بخير

    الأن هناك أكثر من 60 موضوع قمنا بالتعديل و اضافة كل العلومات و التفاصيل التى تدور فى أذهانكم

    يمكنم الاطلاع على العديد من المواضيع المتعلقة بالهجرة و شئونها ..

    ادخل على اللينك التالى

    http://arabcanada.blogspot.com/p/blog-page.html

    و اختار الموضوع المناسب الذى تريد الحصول على اجابة و لدية العديد من الاستفسارات حولة

    هذة الموضوعات قمنا باعتمادها من مكاتب هجرة معتمدة و قمنا بعرضها على مدونة " عرب كندا " مجانا لكل أعضاء و زوار مدونة " عرب كندا " و نحن سعداء جدا بالمشاركة معكم و بفضل الله المدونة أصبحت الأن من أفضل المصادر لكل مهاجر عربى على الانترنت .

    باذن الله سنقوم بتحديثها و ضخ المزيد و المزيد من الموضوعات الهامة و المتعلقة بكل شئون و نواحى الهجرة الى كندا

    شاركونا التعليق و الاقتراح و نحن فى خدمتكم 24 ساعة

    تابعونا

    بالنجاح و التوفيق باذن الله

    ردحذف
  19. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...
    بصراحه يا جماعه مفيش كلمة شكر توفيكوا حقككو على المجهود الجبار المبذول فى هذه المدونه يا رب ادم عليكم التوفيق و النجاح
    انا اسمى عمرو مصرى مقيم فى دبى متزوج من كنديه منذ شهرين تقريبا حالتى مشابهه لحالة الاشتاذ محمد (ربنا يوفقه و زواج مبارك انشاء الله ) بس الفارق انى عقد القران كان فى القنصليه المصريه و موثق من الخارجيه الاماراتيه و كان بحضور زوجتى بشخصها هل هذا يشكل فارق ام ان النتيجه و الاجراءات واحده ؟؟؟
    و هل يشكل فارقا ان كانت زوجتى الكنديه مقيمه معى فى دبى (هل يشترط ان تكون مقبمه الان فى كندا؟) ام ان هذا لايؤثر ؟؟؟؟
    لكم منى كل التقدير و الشكر وصدق فيكم قول الرسول (ص) :الله فى عون العبد ماكان العبد فى عون اخيه
    شكرا

    ردحذف
  20. , و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة , نعتذر و بشد على تأخير الرد , و سعداء جدا جدا بمشاركة حضرتك يا أستاذ عمرو , احنا أنشأنا مدونة " عرب كندا " لكى تكون المصدر و الدليل العربى لكل المهاجرين و المسافرين الى كندا , و ان شاء الله يتم وضع الاف المواضيع كل شهر على المدونة ,

    و متابعتكم و تعليقاتكم و مشاركتكم معانا على المدونة دة حافز كبير جدا لينا أننا نبذل المزيد و المزيد من الجهد و التواصل لكى نكون المصدر الأول لكل باحث عربى عن شئون الهجرة و السفر الى كندا ..

    أخى العزيز عمرو انت تجربتك قريبة من تجربة الأخ العزيز محمد , و أنت الأن على الطريق الصحيح , و طبعا بالنسبة للمتزوجين لديهم فرص فى الهجرة أكبر و هذا يرفع من رصيد نقاطهم فى ملف الهجرة الى كندا , لكن أهم شئ أنك تقدم ورق الهجرة و ورق زوجتك فى وقت واحد , تقوم بتقديم كل الأوراق الخاصة بيك و بزوجتك فى وقت واحد دة أفضل و اهم شئ طبعا ,,

    أنت الأن على الطرق الصحيح ندعوك لقراءة هذة المواضيع , اكثر من 60 موضوع وضعناهم على مدونة " عرب كندا " و حصلنا عليهم من خلال مكاتب هجرة فى كندا و تمت الترجمة و اعتمادها من موقع وزارة الهجرة CIC

    يمكنك التوجة الى هذا اللينك و تختار ما يناسبك من موضوع تبحث عنة , و النصيحة الأهم و التى ننصح بها كل زوار و متابعى مدونة " عرب كندا " قراءة هذة المواضيع لأنها مهمة جدا و تعطى المهاجر العربى خلفية واسعة و دراية كافية و وافية عن كل شئون و تفاصيل الهجرة الى كندا , لأن دة أهم شئ أن كل مهاجر عربى الى كندا يكون على اطلاع دائم بكل شئون الهجرة الى كندا ...

    للمزيد من المعلومات أدخل على هذا اللينك و اختار ما يناسب من موضوعات " الهجرة الى كندا "

    http://arabcanada.blogspot.com/p/blog-page.html

    و احنا طبعا تحت أمركم 24 ساعة متابعة من خلال المدونة

    تابعونا و ان شاء الله ربنا يكرمنا جميعا , صدق رسول الله صلى الله علية و سلم , فنحن أخوة و معا نرتقى بما نقدمة و نساهم بة

    تابعونا و نتمنى لكم التوفيق و النجاح باذن الله تعالى

    ردحذف
  21. شكرا على الهتمامكم بالرد على استفسارى
    و لكن لى سؤال , ما المقصود ب تقديم الاوراق فى وقت واحد و انا زوجتى بالفعل كنديه مش مزدوجة الجنسيه
    هل من الممكن ان تشرح لى اكثر ما المطلوب على اتباعه لاحصل على الجنسيه و هل يشترط وجودى انا و زوجتى بكندا لابدا فى الاجراءات ام انه من الممكن البدء الان من دبى ,و هل يشترط تقديم حساب بنكى ام لا علما بانه لا يوجد اطفال .. و شكرا

    ردحذف
  22. الأخ العزيز , يجب عليك ان تقدم الملف و تثبت ان لك زوجة كندية و كل التفاصيل الخاصة بها ,

    و موقع وزارة الهجرة الكندية CIC قام بانشاء لينك خاص مهم جدا جدا لدراسة حالة كل شخص مهاجر و يفكر الهجرة فى كندا , يمكنك الدخول على هذا اللينك :

    http://www.cic.gc.ca/cometocanada

    ستعرف المزيد من التفاصيل من خلال متابعتك لهذا اللينك , طبعا كما ذكرنا ان ذلك هو الأفضل و لكن ليس شرط .

    لكن بالنسبة لحالة حضرتك فالهجرة اجراءتها بسيطة جدا لأنك متزوج من كندية فلا تقلق من هذا الموضوع . الأن كل ما عليك هو الدخول على موقع CIC و تذهب الى قسم الهجرة و تدخل على قسم الهجرة للمتزوجين من كندية ,

    للمزيد أيضا من المعلومات يمكنك التوجة الى السفارة الكندية فى دولة الامارات على هذا العنوان :


    Street Address
    Embassy of Canada in Abu Dhabi
    Abu Dhabi Trade Towers (Abu Dhabi Mall) West Tower
    9th & 10th Floors

    Postal Address
    Embassy of Canada
    P.O. Box 6970
    Abu Dhabi, United Arab Emirates

    Telephone: 971-(0) 2-694-0300
    Fax: 971-(0) 2-694-0399
    Email: abdbi@international.gc.ca

    Hours of operation

    Sunday to Thursday: 0800 - 12:00 and 13:00 - 15:00
    Sunday to Thursday: 08:00 – 14:00 (during Ramadan only)


    للمزيد من المعلومات أدخل على هذا اللينك و اختار ما يناسب من موضوعات " الهجرة الى كندا "
    http://arabcanada.blogspot.com/p/blog-page.html

    تابعنا ان شاء الله هجرة موفقة و نتمنى لك كل النجاح و التوفيق باذن الله

    ردحذف
    الردود
    1. انا متزوجه من كندي كم من الوقت يتطلب لقدومي إلى كندا بليز ارجوو الرد

      حذف
  23. انا بعت الورق يا رجالةةةةةةةةةةة :]
    ادعولنا بالتوفيق بقا،،،
    وارجو ان تكون تجربتي دي و المداخلات اللي اتعملت دي تكون هتفيد الناس و تريحهم و ترحمهم من التعب و اللف اللي انا لفيته و الحيرة اللي كنت بقع فيها كتير ....
    اخوكم محمد من مصر

    ردحذف
  24. ان شاء الله تجربة موفقة باذن الله , و مدونة " عرب كندا " تتمنى لك و لكل المهاجرين و المسافرين الى كندا النجاح و التوفيق باذن الله ,,

    نرجووكم لا تنسونا من زيارتكم لنا على هذة المدونة " عرب كندا " و نحن من جانبنا كما وعدناكم بأننا نتابع كل شئون الهجرة و السفر الى كندا و ليس هذا فحسب بل أننا لدينا علاقات مع مكاتب هجرة و نتعامل معهم و نأخذ استشارتهم و نضعها مجانا على مدونة " عرب كندا " حتى تعم الفائدة على جميع الأخوة العرب فى منطقتنا العربية و وطنا العربى الحبيب ..

    ندعو لكل من كل قلوبنا بالهجرة و السفر الناجح باذن الله تاعالى , تابعونا و لاتنسونا من خالص دعاكم


    مدونة " عرب كندا "
    http://arabcanada.blogspot.com

    ردحذف
  25. الف الف مبروك يابو حميد و انشاء الله قريب تبشرنا باخبار كويسه و نسمع عنك كل خير و عقبالنا ياااااا رب
    ايوه كدا طول ماحنا بنساعد بعض ربنا هيكرمنا
    عمرو -دبى

    ردحذف
  26. شكرا جزيلا للأخ ( عمرو -دبى ) ,

    و الله احنا كمان سعداء جدا جدا بمشاركات و مساهمات العديد من زوار مدونة " عرب كندا " و هذة الردود الجميلة و المشجعة تدفعنا لتقديم المزيد و المزيد من الموضوعات المهمة لكل المسافرين و المهاجرين الى كندا ,,

    تابعونا و لكم منا كل التوفيق و النجاح باذن الله تعالى

    ردحذف
  27. استفسار يا اهل الخبره
    انا مقيم انا و زوجتى الكنديه فى دبى
    هل الافضل اننا نقدم الطلب و نبدا الاجراءات من هنا من دبى ولا نقدم الطلب من كندا , انا عرفت انك ممكن تخلى حد يقدملك الطلب و بالفعل اهل زوجتى كلهم عايشين فى كندا ياريت تفيدونى بخبرتكم
    و لو ممكن حد يفهمنى يعنى ايه co-signer دى علشان مش فاهمها !!!!
    عمرو - دبى

    ردحذف
  28. أخى العزيز من دبى , لك منا تحياتنا لك ولزوجتك ..

    لا يوجد فرق بين التقديم و أنت فى دبى أو فى كندا , كل ما عليك أن تثبت ان لك زوجة كندية و تقدم ملف الهجرة الخاص بك و بزوجتك الى مكتب الهجرة الرسمى فى دولتك ,

    طبعا كما تعلم أن موقع CIC هو الموقع الرسمى لوزارة الهجرة و التوطين فى كندا ,

    للدخول على الموقع على اللينك التالى :
    http://www.cic.gc.ca/

    و ننصحك بقراءة المواضيع المتعلقة ب" الهجرة الى كندا " سوف تجدها فى قسم ( الهجرة الى كندا ) بها معلومات و تفاصيل مهمة جدا لكل مهاجر , و طبعا تستطيع أن تختار الموضوع المناسب لك و لحالتك و نحن تحت أمرك لأى أستفسار اخر ,

    أدخل على اللينك التالى :
    http://arabcanada.blogspot.com/p/blog-page.html

    تابعنا و نتمنى لكم النجاح و التوفيق باذن الله

    ردحذف
  29. بالنسبة للأهل المتواجدين فى كندا لا يجوز لهم تقديم أى ملفات خاصة بكم , لكن يستطيعون ان يتابعوا الملفات و يحصلوا على بعض المعلومات منها على سبيل المثال " تاريخ وصول الملف .." مهم جدا طبعا أن تثبت زوجدتك ان لديها عائلة و أقارب فى كندا فهذا يدعم موقفكم فى الهجرة و السفر الى كندا ,,

    كما ذكرنا لك , بالنسبة لمصطلح " co-signer " و هو يعنى الأتى /

    شريكتك أو أهل شريكتك كما مذكور فى موقع CIC

    ,,, بالمناسبة لو تقدر تروح كندا و تقدم من هناك دة أفضل بس دة مش معناة انك مينفعش تقدم طلبك من دبى , تقدر فعلا تقدم طلب الهجرة و ملف الهجرة و تبعتة , مفيييش اى مشاااكل طبعا

    تابعنا و احنا ان شاء الله هنتابع معاك ,

    مدونة " عرب كندا " تمنى لكم كل النجاح و التوفيق باذن الله
    http://arabcanada.blogspot.com

    ردحذف
  30. السلام عليكم ورحمة الله ،،، ازيكم يا شباب ، انا اخوكم محمد صاحب التجربة المكتوبة دي ،، و من جديد برضه و بما اننا مالناش الا بعض :D رجعتلكوا تاني باستفسار لانه مش واضح على الموقع فقولت اسأل اصدقائي ممكن يكون حد عنده المعلومة الاكيدة اللي شافها بعينه قبل كده ....
    والسؤال انه يا شباب دلوقتي انا قدمت الورق زي ما قولتلكم من فترة ووصلهم المركز من حوالي اقل من اسبوعين بيوم او يومين كده ... في حد صديق اعرفه قالي انه بعد كام يوم كده من وصول الورق للمركز هتلاقيهم باعتين لزوجتي في كندا خطاب يفيد استلامهم الورق و انهم هيبدأوا في الشغل لما يجي دور ملفي .. بس المشكلة او الاستفسار زي ما قولتلكم الملف وصل من حوالي اسبوعين و لسه حتى الان ما وصل شئ ،، فهل معلومة خطاب التسلم ده صحيحة ولا انا كده عندي تأخير ولا لا مفيش حاجة اسمها كده اصلا مع العلم بأني قد دفعت المصاريف المطلوبة اونلاين...
    في انتظار رد اخواني و ربنا يكرمكم و يكرمنا ان شاء الله ....

    ردحذف
  31. السلام عليكم - أنا مصري مقيم في السعوية- وسوف تقييم أسرتي في كندا الصيف القادم- بعد انا قمنا بلاندنج لمده ستة ايام فقط-كل ماأرجوم من رواد هذا الموقع العظيم المشورة فقط - لأن أسرتي سوف تقيم بدون في كندا وأنا قلق عليهم من لديه مشكورا أستعداد بالمساعدة بالمشوره هذا هو ال أي ميلemadmohsen@yahoo.com

    ردحذف
  32. الى عاوز أى ملومات يا جماعة بخصوص الهجرة و الرد على الاستفسارات يدخل على قسم " خدمات استشارية " و يراسلهم على الريد الالكترونى الخاص بهم

    هتلاقوة على اللينك دة
    http://arabcanada.blogspot.com/p/3.html

    بالتوفيق للجميع

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم يا جماعة انا معجب بفكرة الموقع وكيفية محاولة البعض فى مساعدة الاخر بدون مقابل
      فى البداية انا اسمى احمد متزوج من كندية وكان لى بعض الاسئلة واتمنى من الله ان اجد الاجابة هنا ====> انا والحمد لله انتهيت من الاورق وارسلتها لزوجتى والحمدلله وقمنا ب دفع 1040 دولار كندى ولكن ==
      1- انا اريد معرفة ازاى اقدر اعرف Case Number لانى انا انهيت الاورق بدون ارسلتها بدون الحصول على هذا الرقم
      2- هل فعلا الاجراءات بتاخد 15 شهر زى ما الموقع بيوضح لحد ما الاجراءات تنتهى .على العلم ان لى صديق اخد فترة 6 شهور فقط
      3- انا حاولت من فترة الحصول على تاشيرة لزيارة زوجتى بسبب حسابى البنكى وعدم وجود سجل سياحى كببير على العلم ايضا زوجتى اوضحت انها سوف تتحمل جميع المصاريف وده بس حسابى البنكى فهل لو زوجتى اردت دعوتى مرة اخرى ولكن سوف تذهب معى هل هذا سوف يكون جيد ام ماذا ارجو الافادة وشكرا

      حذف
  33. السلام عليكم

    انا زوجتي كندية وقامت بمعاملة لم الشمل وبعد انتظار سنة و4 شهور جائني الرد بتجديد الفحص الطبي وورقة الشرطة وقد قمت مسبقا قبل مراسلتهم لي بتجديد الفحص الطبي هل هذا مقبول ومازال نافذ المفعول لنهاية 2012 ؟ وهل ارسل الاوراق المطلوبة بالبريد ام بالايميل لانهم لم يبلغوني ؟؟؟؟ الرجاء الرد لانني محتار جدا

    ردحذف
  34. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،اخوكم محمد من بروكسل أولا شكرا لكم على كل ما تقدموه من معلومات ،ثانيا أرى ان همنا واحد فأنا أقيم في بلجيكا بدون أوراق إقامة وقد تعرفت على فتاة كندية بفرنسا منذ عامين ونصف فقد قررنا الزواج و الذهاب للعيش في كندا ،لكن ما يأرقني و هو هل أرجع إلى بلدي وهو المغرب لنتزوج هناك وتقديم ملف جمع الشمل وما يزعجني في هذا كم من الوقت حتى أحصل على التأشيرة ،أم .يمكنني الزواج في بلجيكا أو فرنسا و تقديم ملف جمع الشمل من هناك لا أدري إذ كان هذا ممكن رغم عدم وجودي على أوراق اقامة. و لكم جزيل الشكر علـى نصحي.

    ردحذف
  35. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشاء الله علي المدونه مجهود اكثر من رائع وروح التعاون جميله جدا جدا بارك الله فيكم ربنا يجعله في ميزان حسناتكم جميعا ان شاء الله

    ردحذف
  36. وأضيف اليكم ان معامله لم الشمل تأخد من 6 شهور الي 14 شهر وتتوقف اولا علي الزاوج نفسه ان كان زواج مصلحه وواضح انه زواج لغرض السفر فسترفض المعامله من اولها وسحتصل عليها بصعوبه جدا جدا ان لم يكون الزواج مقنع يعني مايكون متزوج بكنديه اكبر منه ب20 سنه ومتزوجه من قبل ومعها اطفال ومكتوب في السفاره الكنديه الزواج من كنديه ليس تأكيد علي الحصول علي الاقامه فاتقي الله في الزاوج.ثانيا وضع الزوجه نفسها في كندا اولا عملها فلابد ان تكون تعمل عمل مناسب وتحصل علي راتب يضمن للحكومه انه سكيفكم علي الاقل في البدايه وايضا ان يكون لها سكن مخصص لكم وان يكون لها رصيد بنكي تجمده وتكتب في الملف ان هذا المبغ سيكون دعم الك بالاول ولو تحصل علي اي عقد عمل الك من اي شركه حتي لوكانت صغيره فهذا سيثبت انك ذاهب للعمل وليس للإعتماد علي زوجتك والحكومه الكنديه وان تكون متمسكه باستقدام زوجها ومصره علي ذلك اماهم مهاما واجهت منهم من احباط لانهم لابد ان يتأكدوا ان الزواج تم عن حب وعن معرفه واحيانا يعقدوا مقابلات للزوج في دولته وللزوجه في كندا لكي يتأكدوا من العلاقه فلابد من ان تكون جاهز لمثل هذه المقابلات وعاده سيأسلك ماذا تحب ماتاريخ ميلادها متي عرفتها واين واسماء اخوتها اسئله من هذا النوع ولو برينتات لمحادثات بينكم علي الايميل وصور عائليه وصور الفرح ان وجد او اي تحويلات ماليه بينكم او فواتير تليفوانات ولما بيقتنعوا ان شاء الله بيقبلو الملف وبتتم المعامله تقريبا في 6 شهور ان كان الورق الملف كاملا ولا يوجود به اي مشاكل وكمان ياجماعه هما بيهتموا بالجانب الانساني في بعض حالات يعني لوزوجتك حامل ولاحاجه وراحت ليهم وشرحت لهم انها حامل ومحتاجه زوجها ممكن يستجيبوا وممكن ايضا تذهب لعضو مجلس شيوخ في المقاطعه اللي هيا فيها يساعدها بيهتمو ايضا ولما بيلاقوا الزوجه من الاخر بتزن عليهم وتجليهم من هنا ومن هنا بالضغط بيمشوا الامور وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله . اخوكم mohamed gaaml

    ردحذف
  37. تحياتي لكم جميعا وعلى هالموقع الرائع والموضوع السيق فعلا!!
    انا ايضا متزوج من كندية! و زوجتي ارسلت الملف هناك في كندا وبعد فترة اجانا رد بقول ان اوك ممكن ان زوجتي تكفلني وعطونا رقم الفايل نمبر و قالوا انهم بعتوا الملف على السفارة طبعا نحن من اول احترنا سفارة ابو ظبي!! اذا احد الاخوة بيقدر بفيدنا!! حاليا انا شو منتظر من السفارة وكم ممكن تاخد وقت بعد هيك يعني؟؟؟!! شكرا لكم جميعا واتمنى الافادة.
    اخوكم سمير!!

    ردحذف
  38. شو شايف لا حدا رد ولا حدا صد؟؟؟ حتى ارسلت ايميل للخدمات الاستشارية كمان ما حدا رد!!!!! لسا عامليلي فيها موقع خيري عاساس قولوا ان هدفكم الربح وبدكم فلوس!!!! على كل حال يكثر خيركم! توبة ما بقى عيدها. الله لا يحيجنا لغيره

    ردحذف
  39. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  40. السلام عليكم
    1 -انا مصرى متزوج من كنديه نريد ان تعمل الكفاله العائليه و لكنها لا تعمل الان و لا يوجد لديها مورد للدخل لارفاقه بورق للكفاله فهل سيقبل الطلب ام لأ؟
    2 - من الاوراق المطلوبه لى البطاقه المدنيه و صحيفة الحاله الجنائيه هل يريدونها مترجمه و مختومه فكيف تترجم و اختمها ؟
    3 - هل انا سارسل كل الاوراق لها ام للسفاره هنا ؟
    4 - هل يجب عمل الفحص الطبى الان ام لاحقا ؟

    ردحذف
  41. يعيطيم العافية انا زوجتي قدمت المعاملة
    وبعتو بعد فترة الرقم والموافقة طبعا عن طريق
    محامي على أساس اجراء الازم منذ اكثر من شهرين طلبو
    اللاندينغ في ولحد الان ولا خبر ولا نعرف
    غير انو المعاملة في الفيزا اوفيس في اوتاوا
    ارجو الرد انا فلسطيني واعيش في سوريا
    وتعرفوا الوضع
    ارجو المساعدة

    ردحذف
  42. السلام عليكم حصلت على كارت الPR وال medical ثم رجعت إلى مصر وتزوجت وأريد الرجوع مرة أخرى إلأى كندا ولكن مع زوجى فهل أستطيع التقديم له من خارج كندا وليس لدى عمل وهل يوجد على غرامة لأنى لم أخبر الميدكال برجوعى إلى بلدى ... وشكرا

    ردحذف
  43. كيف ممكن اهاجر لكندا لغرض العمل كم سنة انا وعائلتي...

    ردحذف
  44. السلام عليكم الاخوه العرب انا من ليببا متزوج من موطنه كنديه بعقد زواج ليبي واعيش في ليبيا اريد معرفة افضل اجراء احصل به علي الفيزا الي كندا او الجنسيه ولكم جزيل الشكر والسلام عليكم

    ردحذف
  45. بالنسية للزواج من كندية اكبر من سنا ومطلقة وعندها اطفال لكن دخلت الاسلام وهتيجي عشان اتجوزها وبقالي فتره عارفه عن طريق الانترنت .... ايه رأيكم ياجماعة؟

    ردحذف
    الردود
    1. انفد بجلدك احسن عملوها قبلك كتير وندمانين

      حذف
  46. انا احمد جمال عندى 24 سنة الجنسية مصرى واعيش فى محافظة الإسكندرية المؤهل اتمام المرحلة الإعدادية واجيد اللغة الانجليزية الوظيفة اعمل ميكانيكى سيارات فى ورشة ولاكن ليس لدى شهادة خبرة وكنت اعمل ايضا نادل فى فندق فى محافظة شرم الشيخ ولاكن ليس لدى شهادة خبرة واريد الهجره إلى كندا هل يجوز لى واريد ان اعرف كام تكون تكاليف السفر وما هى الإجراءات المطلوبة منى لذلك ولكم جزيل الشكر

    ردحذف
  47. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته : أنا مصرية . وأرغب في الهجرة إلى مانيتوبا مع أختى وأمى حفظها الله . ولكن للأسف أستوفيت كل الشروط ودرجات مرتفعه إلا شرط معرفه شخص مقيم بمانيتوبا (درجاتى فيه صفر) وقد يرفض طلبي لمجرد عدم معرفتى لشخص مقيم . فرجاء من أخواتى وأخوانى المقمين بمانيتوبا المساعدة فقط بأن يعطنى عنوان ويقول أننا أصدقاء فقط لاغير ( وهذا لا يحمله أى مسئوليه عنى) . وجزاكم الله خيرا
    للتواصل أرجو مراسلتى على nevenyam2003@hotmail.com

    ردحذف
  48. السلام عليكم شكرآ على تعاونكم ومجهوداتكم اريد الاستفسار عن شئ اريد عمل ماجستير اي دراسات عليا فى انتاج الدواجن فى كلية الزراعة المعتمدة فى كندا علمآبآننى حاصل على بكالوريس الزراعة تخصص انتاج الدواجن بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف كلية الزراعة جامعة الاسكندرية فى مصر واريد معرفة ماهى الاجراءات اللازمة للحصول على تآشيرة الدخول الى كندا وهل يجوز العمل بجانب الدراسة هناك ارجو الرد بسرعة ولكم منى جزيل الشكر والعرفان ممكن التواصل معى على الايميل ratebmoshtaha62@hotmail.com

    ردحذف
  49. أنا وأسرتي قررنا نهاجر الي كندا ومستعد للتكاليف ولدينا مؤهلات عليا ولكني لا أثق في مكاتب المحاماه التي تطلب مبالغ كبيرة وغير موثوق فيها ، وعني مشكلة في موضوع الأيلتس ولكن مستوانا لا بأس به في الأنجليزية ... أرجوا النصيحة وشكرا لكم علي هذا المجهود الطيب ، بارك الله فيكم وفتح لكم أبوابا الرزق.

    ردحذف
  50. اسمى امير من مصر ٣٤ سنة متزوج منذ عام من كندية من اصل مصرى ( هى مواليد كندا ) و تحمل الجنسية الكندية و ربنا رزقنا منذ شهر بطفل
    انا و الحمد لله اعمل دكتور جامعى بعد حصولى على دكتوراه فى الفيزياء من اسبانيا و مقيم انا و عائلتى حاليا و منذ زواجنا بمصر
    و لى استفسار و طلب ربنا يكرمكم

    الاستفسار
    هل من حق اولادنا الحصول على الجنسية
    هل من حق احفادى ( اولاد اولادى) الحصول عليها ايضا

    الطلب
    مساعدتكم لى بالنصيحة من ذوى الخبرة

    حيث اننا نفكر فى السفر و الاستقرار بكندا ، بدخولى على الموقع وجدت تعقيدات و بصراحة مش عارف هل لها حل ام لا
    استمارة الfinancial evaluation
    استمارة sponsorship evaluation
    انا لا املك كثيرا من المال و اظن انه هتواجهنى مشاكل فى الاستمارتين دول
    و هل بس هم دول اهم ورقتين

    ردحذف
  51. ياريت لو تجاوبونى على البوست السابق على اميلى

    amirelhadadg@gmail.com

    شكرا

    ردحذف
  52. هاى يا جماعة ممكن سؤال بسيط

    ردحذف
  53. هاى يا جماعة ممكن سؤال بسيط

    ردحذف
  54. السلام عليكم اخوتي في الله انا اخوكم محمود مقيم في مصر ومتزوج من كندية
    الحمد لله قد وفقني الله وقد حصلنا علي موافقه من كندا بان زوجتي تكفلني والملف قد أرسل للقاهره من شهرين ونصف والي الان ولا اي خبر اريد احد ان يساعدني بان يقول هل انا انتهيت كده وما هو الذي سوف يتخذ معي في الأيام القادمة ومني ستكون المقابله وأمتي بالضبط سوف اعود لزوجتي واولادي في كندا أرجو الرد عليا اخوكم محمود

    ردحذف
  55. اي احد يريد اي خدمه عن الأوراق والتقديم وما هي الاحتياطات التي يكون مستعد لها انا مستعد أرد علي اي استفسار لوحه الله تعالي عندي رد لأي سؤال في موضوع spousal sponsorship وأريد اي حد ان يساعدني ماذا بعد الموافقه من داخل كندا علي ان زوجتي تكفلني وكم المده التي ستستغرق حتي أتمكن للسفر الي زوجتي واولادي علما أني قد تحصلت علي الموافقه منذ شهرين والي الان مفيش اي خبر هذا هو إميلي من أراد التواصل معي جزاكم الله خير abdelfattah.canada@gmail.com

    ردحذف
  56. انا اريلت سؤالى مرتين ولكن لم يظهر لماذا

    ردحذف
  57. ارجو الافادة انا بقالي شهرين دايخ مش عارف اتجوز عشان وزارة العدل مكتب زواج الاجانب السيستم فية واقع و عقد الجواز مش هيبقي كمبيوتر هيبقي معمول كتابة و قالولي ان في سفارات اجنبية مش بتقبل المكتوب باليد دا مش عارف السفارة الكندية بتقبلوا ولا لا هوا اكيد هيبقي موثق من وزارة العدل و مترجم بس انا مش لاقي حد يفيدني خالص في الموضوع دا

    ردحذف
  58. ارجو الافاده اسهل طريقه للحصول علي تأشيرة كندا من مصر بعقد عمل والا دعوة زيارة ايه الاسهل والاضمن ؟

    ردحذف
  59. ربنايوفقكم جميعا وبجد جميل جدا الموقع ده انا استفدت كتير منكم .ممكن بعد ازنكم تفيدوني انا خطيبي في كندا ومعاه الجنسيه الكنديه وعاوز يضمني ليه بس بعد كتب الكتاب وهو في كندا فهل ينفع كتب الكتاب عن طريق توكيل ولا لازم نكتب الكتاب ونتجوز عشان يكون في اثبات اننا متجوزين شرعي وقانوني .النقطه التانيه قالولنا لازم يمر على زواجنا 12 شهر وبعدها زوجي يقدم لضمي كزوجه هناك فهل ده صح وكم بيستغرق الوقت ولو ربنا اراد يكون في طفل حامل فيه فهل لو اثبت مع الاوراق الحمل ممكن يعجل بسفري لزوجي .وميرسي جدا وارجوا افادتي لاننا محتارين جدا وعاوزين المساعده

    ردحذف
  60. انا محتاج رد انا نفس موضوع الاخت واردة متزوج من سورية معها اقامة دائما بكندا و هى حامل و هتقدم لى بكرا هل موضوع الحمل بيسرع الاجرات يارت حد يفدنى

    ردحذف
  61. انا مصرى و متزوج بلبنان و موثق عقد الزواج بسفارة المصرية بلبنان و كمان بمصر هى جات زيارة مصر بعد الجواز هو هى حامل هل موضوع الحمل دة بيسرع لم شمل ولا ارجو حد يفدنى

    ردحذف
  62. ماشاءالله ياجماعه الله ينور

    ردحذف
  63. ياجماعه لو عاوز اسافر زياره لصديقه كنديه ... لازم يكون في رصيد في البنك عندى او هى ترسل خطاب دعوه يفيد بانها متكفله بالمصاريف في كندا يكفي

    ردحذف
  64. انا تزوجت بكندي وعمري صغير ناطره يصير عمري 18ولاكن عندما يصبح عمري 18كم تكون المده للذهاب إلى كندا ارجواا الرد

    ردحذف
  65. انا تزوجت بكندي وعمري صغير ناطره يصير عمري 18ولاكن عندما يصبح عمري 18كم تكون المده للذهاب إلى كندا ارجواا الرد

    ردحذف
  66. الاتصال للحصول على قرض سريع وسريع.

    أقدم قرض آمن وغير مضمون بنسبة 3٪.

    استعارة مبلغ القرض من 2000 إلى 5000،000jd.

    اختيار مدة القرض من سنة واحدة إلى عشر سنوات.
    saheedmohammed17@gmail.com

    ردحذف